KL. V - Pisanie, odbieranie, odpisywanie i wysyłanie listów elektronicznych.

Niezależnie od tego. gdzie założyliśmy konto pocztowe, możemy korzystać z pro­gramów pocztowych, np.: Outlook Express, Windows Live Mail. Microsoft Outlook lub odpowiednich aplikacji na smartfony.

Jeśli konto pocztowe zostało założone na wybranej stronie WWW, wystarczy zalo­gować się do konta na tej stronie.
Jeśli konto pocztowe zostało założone na wybranej stronie internetowej, możesz korzystać z niego na dowolnym komputerze podłączonym do Internetu.

Poszczególne rodzaje listów przechowywane są w folderach pozwalających po­rządkować pocztę, np.: 
  • listy odebrane - w folderze Odebrane (Nowe, Skrzynka odbiorcza), 
  • listy wysłane - w folderze Wysłane (Elementy wysłane), 
  • robocze - w folderze Wersje robocze (Robocze, kopie robocze), 
  • usunięte - w folderze kosz (Elementy usunięte).

Przy każdej wiadomości znajduje się informacja o nadawcy, temacie, dacie i go­dzinie nadania oraz ewentualnie rozmiarze wiadomości.

Aby przeczytać wiadomość, należy ją kliknąć. W oknie pokaże się treść wiadomości.

Aby sprawdzić, czy mamy nowe wiadomości, należy kliknąć przycisk Odśwież (Odbierz). Niezależnie od tego co pewien czas następuje automatyczne sprawdzenie, czy nadeszły nowe wiadomości.

Aby napisać wiadomość, należy kliknąć przycisk tworzenia nowej wiadomości, np. Utwórz. Utwórz wiadomość e-mail, Napisz. Pojawi się okno tworzenia nowej wiadomości.

Wiadomość pocztowa składa się z dwóch części: treści wiadomości oraz nagłówka pełniącego funkcję koperty używanej do tradycyjnej korespondencji. W nagłówku na­leży koniecznie podać adresata wiadomości, wpisując jego adres e-mail powinno się też wpisać temat wiadomości - krótką informację o tym, czego wiadomość dotyczy.
Korzystając z poczty elektronicznej, należy przestrze­gać zasad netykiety - zbioru zasad kulturalnego i prawi­dłowego korzystania z Internetu.

Netykieta 
Nazwa ta jest połączeniem angielskiego stówa net - sieć i polskiego etykieta - zasady zachowania. Oznacza zbiór zasad posługiwania się pocztą elektroniczną i korzystania z Internetu.
  • •Treść wiadomości powinna być zredagowana starannie, podobnie jak w przypadku tradycyjnego listu.
  • Na początku listu powinna znaleźć się odpowiednia for­ma grzecznościowa, a na końcu podpis. Jeśli odbiorcą listu jest osoba dorosła, używaj formy „Pan” / „Pani”.
  • List powinien być napisany poprawną polszczyzną i nie zawierać błędów ortograficznych, interpunkcyjnych czy redakcyjnych. 
  • Do zapisu treści wiadomości używamy polskich liter, z wyjątkiem sytuacji, w której adresat wiadomości znajduje się za granicą.
  • Należy wpisać temat listu, aby odbiorca mógł szybko zorientować się, czego wiadomość dotyczy. 
  • List nie powinien być w całości napisany WIELKIMI LITERAMI, ponieważ oznaczają one krzyk. 
  • Nie należy rozsyłać internetowych łańcuszków - wiadomości z prośbą o rozesłanie do jak największej liczby internautów (jest to forma spamu). 
  • Nie należy nadużywać emotikonów.
Spam - niechciane wiadomości elektroniczne. Spam jest najczęściej rozsyłany za pomocą poczty elektronicznej.

Emotikon - zbudowany ze znaków tekstowych wyraz nastroju używany w komunikacji za pomocą Internetu i telefonów komórkowych.
 Na przykład: :
  • -) uśmiech,
  • :-(smutek,
  • :D szeroki uśmiech,
  • :0 zdziwienie.

List elektroniczny może zawierać załączniki. Załącznik to plik, który dołączamy do treści listu. Może to być na przykład zapisane w pliku zdjęcie, rysunek wykonany w programie Paint, dokument utworzony w edytorze tekstu czy prezentacja.
Odbiorca listu może obejrzeć zawartość pliku lub zapisać go na dysku swojego komputera w celu późniejszego wykorzystania.
Uwaga:
• Dołączanie plików może symbolizować znak spinacza .
• Pliki można też dołączać do wiadomości, korzystając z metody przeciągnij i upuść. Ikonę pliku należy upuścić w oknie nowej wiadomości.
Przesyłając załączniki, musimy pamiętać, że wielkość pojedynczego listu elek­tronicznego jest ograniczona. Nie można zatem dołączyć do wiadomości plików o zbyt dużym rozmiarze. Za pomocą poczty elektronicznej nie można więc przesłać na przykład filmów lub wielu zdjęć z aparatu cyfrowego jednocześnie. Folder można wy­słać jako załącznik tylko w postaci skompresowanej (pliku utworzonego za pomocą archiwizatora).
Niektóre pliki, na przykład rysunki utworzone w programie Paint i zapisane z roz­szerzeniem bmp, można przed wysłaniem skompresować, w celu zmniejszenia ich rozmiaru.
Zdjęcia zrobione aparatem cyfrowym, które są zapisane na przykład w plikach z rozszerzeniem jpg jpeg, są już mocno skompresowane, więc kompresowanie za po­mocą archiwizatorów (np. WinRAR, WinZip) nie zmniejszy ich rozmiaru. Rozmiar zdjęć można zmniejszyć w programach do obróbki zdjęć. Można w nich odszukać opcję zmiany wielkości obrazu, m.in. w celu wysłania jako załącznika do wiadomości e-mail. W prosty sposób możemy również zmniejszyć rozmiar zdjęcia w programie Paint. 


Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

KL. VIII - HISTORIA I ROZWÓJ INFORMATYKI

kl. IV - Klawiatura - powtórzenie wiadomości.

KL. IV - Program Baltie - budowanie sceny.

kl. VII - Programowanie i techniki algorytmiczne. Program Baltie.

KL. VII - BALTIE - budowanie sceny.