KL. V - Poczta elektroniczna i adres e-mail.
Przed wiekami ludzie w celu porozumiewania się stosowali sygnały dymne. Widoczność tych sygnałów była uzależniona od pogody. Różne czynniki, np. wiatr i opady, mogły uniemożliwić przekazanie informacji, dlatego też ten sposób komunikowania się nie zawsze był skuteczny.
Oblicze komunikacji zmieniło się wraz z wynalezieniem papieru i pisma. Możliwe stało się wysyłanie listów przenoszonych przez gołębie, posłańców, psie zaprzęgi, balony, a w późniejszych czasach - statki, kolej, samochody i samoloty.
Wynalezienie (w XIX wieku) telegrafu i telefonu stworzyło nowe możliwości komunikacji na odległość. Wzrosły one wraz z pojawieniem się pod koniec XX wieku telefonów komórkowych. Umożliwiają one nie tylko rozmawianie, ale i przesyłanie informacji tekstowych (SMS-ów) i multimedialnych (MMS-ów), np. obrazów, dźwięków czy też filmów.
Dzięki Internetowi pojawiła się możliwość wysyłania listów elektronicznych - e-maili.
Poczta elektroniczna działa bardzo podobnie do poczty tradycyjnej. Główną różnicą jest to, że do zapisywania i przesyłania wiadomości wykorzystywane są w niej środki komunikacji elektronicznej. Są nimi np. sieci telekomunikacyjne, komputery, telefony komórkowe.
Tabela nr 1. podręcznik s. 55
Adres poczty elektronicznej (e-mail) składa się z dwóch części: identyfikatora użytkownika skrzynki oraz adresu komputera (serwera poczty), który obsługuje skrzynkę. Obydwie części adresu e-mail oddzielamy znakiem @, w języku polskim popularnie zwanym „małpą”
Aby korzystać z poczty elektronicznej, trzeba posiadać konto
pocztowe.
Konto pocztowe można założyć bezpłatnie na stronie WWW,
która oferuje taką usługę, na przykład: www.gmail.com,www.wp.pl,
www.onet.pl,www.o2.pl.
Pamiętaj! Nie udostępniaj w Internecie żadnych swoich danych
osobowych (np. imienia, nazwiska, adresu, numeru telefonu) bez wiedzy i zgody
rodziców (opiekunów).
znak @, oddzielający identyfikator użytkownika od nazwy serwera, został wybrany do tej funkcji, ponieważ nie był wykorzystywany w żadnym innym celu w systemie komputera użytego do przesyłania pierwszych listów elektronicznych?
Pierwszym członem adresu, umieszczonym przed znakiem @, będzie wpisana w formularzu nazwa użytkownika (login). Loginem może być imię i nazwisko użytkownika - jest to rozwiązanie często spotykane w sieciach firmowych. Drugi człon adresu jest dodawany automatycznie.
Konto pocztowe można również założyć, korzystając z usług firm oferujących założenie konta (często nieodpłatnie).
Jak piszemy, wysyłamy i odbieramy listy elektroniczne oraz na nie odpowiadamy
Opis wysyłania listu elektronicznego
1. Ala wpisuje treść listu na swoim komputerze.
2. Wiadomość ze skrzynki poczty elektronicznej Ali trafia do serwera poczty Ali.
3. Serwer poczty Ali sprawdza adres e-mail odbiorcy listu i kieruje wiadomość do odpowiedniego komputera - serwera poczty Bartka.
4. List trafia do skrzynki poczty elektronicznej Bartka i tam oczekuj e na przeczytanie.
5. W wygodnym dla siebie momencie Bartek sprawdza pocztę i odczytuje list od Ali.
Poszczególne rodzaje listów przechowywane są w folderach pozwalających porządkować pocztę, np.:
- listy odebrane - w folderze Odebrane (Nowe, Skrzynka odbiorcza),
- listy wysłane - w folderze Wysłane (Elementy wysłane),
- robocze - w folderze Wersje robocze (Robocze, Kopie robocze),
- usunięte - w folderze Kosz (Elementy usunięte).
Przy każdej wiadomości znajduje się informacja o nadawcy, temacie, dacie i godzinie nadania oraz ewentualnie rozmiarze wiadomości.
Aby przeczytać wiadomość, należy ją kliknąć. W oknie pokaże się treść wiadomości.
Aby sprawdzić, czy mamy nowe wiadomości, należy kliknąć przycisk Odśwież (Odbierz). Niezależnie od tego co pewien czas następuje automatyczne sprawdzenie, czy nadeszły nowe wiadomości.
Aby napisać wiadomość, należy kliknąć przycisk tworzenia nowej wiadomości, np. Utwórz, Utwórz wiadomość e-mail, Napisz.
Wiadomość pocztowa składa się z dwóch części: treści wiadomości oraz nagłówka pełniącego funkcję koperty używanej do tradycyjnej korespondencji. W nagłówku należy koniecznie podać adresata wiadomości, wpisując jego adres e-mail. Powinno się też wpisać temat wiadomości - krótką informację o tym, czego wiadomość dotyczy.
Aby przeczytać wiadomość, należy ją kliknąć. W oknie pokaże się treść wiadomości.
Aby sprawdzić, czy mamy nowe wiadomości, należy kliknąć przycisk Odśwież (Odbierz). Niezależnie od tego co pewien czas następuje automatyczne sprawdzenie, czy nadeszły nowe wiadomości.
Aby napisać wiadomość, należy kliknąć przycisk tworzenia nowej wiadomości, np. Utwórz, Utwórz wiadomość e-mail, Napisz.
Wiadomość pocztowa składa się z dwóch części: treści wiadomości oraz nagłówka pełniącego funkcję koperty używanej do tradycyjnej korespondencji. W nagłówku należy koniecznie podać adresata wiadomości, wpisując jego adres e-mail. Powinno się też wpisać temat wiadomości - krótką informację o tym, czego wiadomość dotyczy.
ZADANIE:
Nie musicie zakładać własnego e-maila. do realizacji tej lekcji wykorzystamy szkolnego e-maila.
1. Zalogujcie się do g-maila.
2. Utwórzcie nową wiadomość do mariola.naw@sosw.swinoujscie.pl
3. Napiszcie w treści e-maila 5 zdań na temat:
Dlaczego nie wolno podawać w Internecie swoich danych osobowych?
4. Nie zapomnijcie go wysłać :) 😊
ps. Za wykonanie zadania możecie otrzymać 6 :)
Amelia Tokaj
OdpowiedzUsuńAmelka Strus
OdpowiedzUsuńADRIAN GOGOLA OBECNY
OdpowiedzUsuńDzień dobry, witam Was na lekcji.
OdpowiedzUsuń