kl. VII - Programowanie i techniki algorytmiczne. Program Baltie.

Na czym polega programowanie?

Aby przedstawić algorytm w postaci programu komputerowego, trzeba go zapisać jako ciąg instrukcji języka programowania. Powstaje wówczas tzw. program (kod) źródłowy.

Ważne pojęcia:
Język programowania - Specjalny język służący do pisania programów komputerowych. Jest on zbiorem określonych instrukcji i zasad składni.

Program komputerowy - (kod źródłowy)Ciąg instrukcji języka programowania, realizujący algorytm.

Każda instrukcja programu, podobnie jak figura (blok) w schemacie blokowym, odpowiada określonej operacji. Dlatego kolejność występowania instrukcji w programie de­cyduje o kolejności wykonywania operacji.

Ze względu na poziom wykonywania programu języki programowania możemy podzielić na:

• języki wysokiego poziomu, np. Java, C, C++, C#

(C Sharp), Python, Visual Basic, Pascal, PHP, JavaScript;

• języki niskiego poziomu (wewnętrzne), np. assemblery.

Program napisany w języku wysokiego poziomu nie jest zrozumiały dla komputera. Komputer potrafi wykonywać tylko instrukcje (rozkazy) zapisane w języku wewnętrznym, zrozumiałym dla procesora.

Proces tłumaczenia programu napisanego w języku programowania wysokiego poziomu na język wewnętrzny komputera nazywamy translacją. Może on przebiegać w formie kompilacji lub interpretacji.
Tłumaczeniem programu zajmuje się specjalny pro­gram, tzw. translator. Tłumaczenie programu połączone jest ze sprawdzaniem poprawności składniowej zapisanych instrukcji.

Jeśli instrukcja jest napisana niepoprawnie, to nie zosta­nie przetłumaczona i pojawi się komunikat o błędzie. Trzeba wówczas ją odszukać, poprawić i powtórnie przeprowadzić translację.


Środowiska programowania

Aby tworzyć programy, możemy korzystać z wyspecja­lizowanych pakietów programistycznych, zawierających zwykle edytor kodu źródłowego, a także kompilator i inne narzędzia wspomagające programowanie. Przykładami takich środowisk mogą być: Microsoft Visual Studio (któ­re obejmuje m.in. Visual Basic, Visual C# i Visual C++),

Delphi, JBuilder.

Na lekcjach informatyki będziemy tworzyć proste pro­gramy i poznawać podstawowe zasady programowania, korzystając z dydaktycznych środowisk programowania:

Baltie, Scratch i Logomocja. W takich środowiskach zwykle upraszcza się sposób wprowadzania poleceń (instrukcji ję­zyka programowania). Mogą być one zastępowane elemen­tami graficznymi, tak jak np. w dostępnych bezpłatnie w Internecie programach Baltie i Scratch. Program tworzy się, umieszczając potrzebne elementy w przeznaczonym do tego celu obszarze. Natomiast w języku Logo (Logomocja) polecenia wpisujemy, ale zamiast pełnych nazw poleceń możemy używać ich skrótów.

Programowanie w środowisku Baltie 

Tworzenie programu

Tworzenie programu w środowisku Baltie polega na ułożeniu ciągu poleceń (instrukcji języka programowania), które komputer powinien wykonać. W tradycyjnym progra­mowaniu polecenia zapisywane są tekstowo, natomiast w Baltie instrukcje tworzące kod programu reprezentowane są przez elementy graficzne wybierane z panelu pole­ceń (rys. 1.) i przedmioty wybierane z banków przedmiotów.

Wszystkie polecenia tworzące program umieszczamy w obszarze roboczym, a na­stępnie uruchamiamy program. Polecenia programu wykonywane są w kolejności wierszy od lewej do prawej. Raz utworzony program można uruchomić wiele razy. Można go też modyfikować.

Aby utworzyć program, należy:

• wybrać tryb pracy - Tryby/Programowanie, np. Nowicjusz,

• umieścić na scenie kod programu, składający się z elementów (poleceń) wybieranych z panelu poleceń i przedmiotów (danych) wybieranych z banku przedmiotów,

• uruchomić program, naciskając przyciski.

Efekt wykonania programu zobaczymy w oddzielnym oknie.

Aby pobrać program BALTIE - należy wejść na stronę:


Następnie po lewej stronie stronie w menu kliknąć w:    POBIERZ

Pobieramy wersję Baltie 3 i instalujemy na komputerze. 


Zadanie do wykonania:
1. Proszę pobrać i zapisać program Baltie 3.
2. Napisać do mnie e-mail z informacją, czy udało Ci się zainstalować program, czy były trudności.

Pozdrawiam Mariola Nawrocka. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

KL. VIII - HISTORIA I ROZWÓJ INFORMATYKI

kl. IV - Klawiatura - powtórzenie wiadomości.

KL. IV - Program Baltie - budowanie sceny.

KL. VII - BALTIE - budowanie sceny.