KL. IV - Wyszukujemy informacje w Internecie. Bezpieczne wakacje.

Wiele tysięcy lat temu ludzie przekazywali sobie informacje ustnie, z pokolenia na pokolenie.
Informacje przekazywane ustnie są nietrwałe. Wynalezienie pisma i druku umożliwiło utrwa­lanie przekazywanej wiedzy. Źródłem informacji stały się książki: słowniki, encyklopedie czy pod­ręczniki szkolne.
Pod koniec XIX wieku pojawiło się inne ważne źródło informacji - radio. Następnie, już w wieku XX, powstała telewizja. Pojawienie się komputerów spowodowało rozwój elektro­nicznych źródeł informacji. W drugiej połowie XX wieku połączenie komputerów w światową sieć komputerową, jaką jest Internet, umożliwi­ło wymianę informacji tą drogą. Każdy użytkow­nik komputera podłączonego do Internetu może z tych informacji korzystać.

Od lat osiemdziesiątych XX wieku kompute­ry stały się multimedialne - potrafią przetwarzać obraz i dźwięk. Można dzięki temu korzystać ze słowników i encyklopedii multimedialnych. Pomimo rozwoju Internetu tradycyjne sposoby przekazywania i zdobywania informacji nadal są wykorzystywane w codziennej komunikacji.

Najczęściej wykorzystujemy Internet do oglądania stron internetowych. Są to dokumenty komputerowe zawierają­ce informacje na określony temat. Informacje te mogą być przedstawione w postaci tekstu, obrazu, dźwięku lub filmu.
Strony internetowe są ze sobą powiązane za pomocą hiperłączy, popularnie zwanych linkami (z ang. link - łącze). Z uwagi na te właśnie połączenia struktura stron interneto­wych kojarzy się z budową pajęczyny. Stąd też wzięła się inna nazwa stron internetowych - ogólnoświatowa paję­czyna (z ang. World Wide Web, w skrócie WWW). Często mówimy o stronach internetowych jako o stronach WWW.
Nie musimy wiedzieć, na jakim komputerze (w ja­kiej miejscowości, w jakim kraju czy na jakim kontynen­cie) jest umieszczona strona - wystarczy znać jej adres internetowy.
Adres internetowy składa się z kilku (przynajmniej dwóch) słów (niekoniecznie należących do jakiegoś języ­ka), oddzielonych od siebie kropkami. Na początku adresu często znajduje się skrót WWW, oznaczający, że chodzi o dostęp do strony internetowej, dalej umieszczona jest na­zwa własna, a na końcu skrót nazwy kraju lub inny skrót, na przykład com.
Najbardziej efektywną metodą szukania informacji jest korzystanie z wyszukiwarki internetowej. Wyszukiwarka to specjalna strona internetowa umożliwiająca przeszu­kiwanie zawartości innych stron. Na stronie wyszukiwarki wpisujemy interesujące nas hasło. Często wykorzystuje się np. wyszukiwarkę Google (www.google.pl).

Uruchom przeglądarką internetową.
1. Wejdź na stroną wyszukiwarki Google o adresie www.google.pl.
2. W polu tekstowym wpisz słowo do wyszukania, na przykład: tyranozaur.
3. Kliknij przycisk Szukaj w Google lub naciśnij klawisz Enter.
4. Zapoznaj się z wynikami wyszukiwania.

Wyszukiwarka przeszukuje wszystkie strony internetowe i wybiera te, które w swej treści zawierają podane przez nas słowo. Wyniki wyświetlane są w postaci hiperłączy prowadzących do stron zawierających dane hasło. Przy każdym hiperłączu znajduje się krótki cytat ze strony. Zwykle na stronie wyświetlanych jest dziesięć wyników wyszukiwania. Aby przejrzeć dalsze wyniki, należy kliknąć jedną z liczb w dolnej części okna lub link Następna.

Artykuł z Wikipedii o tyranozaurze znalazł się wśród wyników wyszukiwania na pierwszym miejscu. Wyszukiwarka jako pierwsze wyświetla wyniki uznane za najlepiej opisujące podane przez nas hasło.


Ostatnia lekcja w tym roku dobiegła końca. A teraz przypomnijcie sobie zasady jak bezpiecznie korzystać z Internetu. 

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

KL. VIII - HISTORIA I ROZWÓJ INFORMATYKI

kl. IV - Klawiatura - powtórzenie wiadomości.

KL. IV - Program Baltie - budowanie sceny.

kl. VII - Programowanie i techniki algorytmiczne. Program Baltie.

KL. VII - BALTIE - budowanie sceny.