KL. VI - kl. VI - ZASTOSOWANIE KOMPUTERÓW CZ. 2. BEZPIECZNE WAKACJE W SIECI.

  1. Komputer źródłem informacji
Komputer podłączony do Internetu umożliwia dostęp do informacji zgromadzonych w komputerach całego świata.
Dzięki Internetowi możemy przeglądać zbiory biblioteczne, „zwiedzać” muzea, dokonywać zakupów w sklepach internetowych, czytać codzienną prasę, czasopisma i książki oraz znaleźć informacje z zakresu przedmiotów szkolnych. Jeśli chcemy pójść do kina, możemy sprawdzić, jakie filmy są aktualnie grane, a także zapoznać się z ich opisem i wrażeniami widzów. Możemy także poznać cie­kawostki na temat zespołów muzycznych, znanych piosenkarzy czy aktorów. Internet umożliwia też zdobywanie informacji o imprezach sportowych i znanych sportow­cach. Można nawet dzięki niemu na bieżąco śledzić wyniki odbywających się w da­nym momencie zawodów sportowych, na przykład skoków narciarskich.


2. Komputer pomaga osobom niepełnosprawnym
Osoby niepełnosprawne również mogą korzystać z komputera. Jest to możliwe dzię­ki odpowiedniemu dostosowaniu sprzętu komputerowego i programów do potrzeb i możliwości tych osób.
Dla niewidomych produkowane są specjalne klawiatury, które umożliwiają pisanie za pomocą alfabetu Braille’a. Głos z komputera udziela informacji o wykonywanych czynnościach. Istnieją również programy pozwalające wydawać komputerowi polecenia głosem lub za pomocą ruchu oczu. Są nawet dostępne urządzenia pozwalające sterować komputerem (na razie w ograniczonym zakresie) za pomocą myśli.
Osobom niepełnosprawnym komputer podłączony do Internetu umożliwia kon­taktowanie się z innymi ludźmi i załatwianie różnych spraw bez wychodzenia z domu, na przykład robienie zakupów, zamawianie książek, płacenie rachunków i zlecanie operacji bankowych. Jest to bardzo pomocne, szczególnie dla osób, których możli­wość poruszania się jest ograniczona.

3. Komputer źródłem rozrywki

Programy komputerowe oferują wiele rodzajów rozrywki. Jej najbardziej popularną formą są gry komputerowe. Wiele z nich nie tylko bawi, ale i uczy. Grając, możemy wcielić się w rolę kierowcy lub pilota samolotu, projektować miasta czy zostać wo­dzem wymyślonego państwa. Gry przenoszą w świat fantastycznej przygody, pełnej niespodzianek i niezwykłych miejsc - dziwnych korytarzy, labiryntów, niebezpiecz­nych podziemi. Gracza kuszą ukryte skarby i fascynujące zagadki, czekające na roz­wiązanie. Czasem czyhają na niego różne niebezpieczeństwa, których musi uniknąć.

Gry uczą zręczności w posługiwaniu się myszą i klawiaturą, ale wymagają również umiejętności logicznego myślenia. Musimy czasem przewidzieć posunięcia kompute­ra (np. grając w szachy) lub odpowiedzieć na stawiane w grze pytania. Twórcy gier przygotowują zazwyczaj bardzo bogatą oprawę graficzną i dźwiękową, aby uatrakcyj­nić swój produkt. Jednak nie wszystkie gry są odpowiednim źródłem rozrywki. Wiele z nich zawiera elementy przemocy i okrucieństwa - w takie nie powinno się grać.

4. Komputer steruje robotem

Coraz powszechniej komputery sterują... robotami, które wykorzystywane są m.in. do wykonywania monotonnych, precyzyjnych lub szczególnie niebezpiecznych dla człowieka czynności.

Roboty są wykorzystywane w wielu dziedzinach życia i działalności człowieka. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu mogą m.in.:

• kosić trawniki, odkurzać, myć podłogi i okna;

• pomagać lekarzowi w przeprowadzeniu wy­magającego precyzji zabiegu; umożliwiają też wykonywanie zabiegów w sposób mniej in­wazyjny;

• wielokrotnie podnosić i przenosić oraz szybko i precyzyjnie upuszczać bardzo ciężkie przed­mioty - za pomocą mechanicznego ramienia;
Specjaliści tworzą roboty o coraz bardziej wymyśl­nych kształtach i rozmiarach, wielorakich możliwo­ściach, w tym również zbliżonych do możliwości człowieka... Czy kiedyś robot zastąpi człowieka?


Warto zapamiętać

• Komputery znalazły zastosowanie prawie we wszystkich dziedzinach życia człowieka: pracy, nauce i rozrywce.

• Do sprawnego działania komputera potrzebne są odpowiednie programy.

• Komputery i programy komputerowe pomagają człowiekowi w pracy, ale nie zastępują jego twórczej myśli, wiedzy i doświadczenia.

• Komputer podłączony do Internetu umożliwia dostęp do informacji zgromadzonych w komputerach całego świata.




Ostatnia lekcja w tym roku dobiegła końca. A teraz przypomnijcie sobie zasady jak bezpiecznie korzystać z Internetu. 

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

KL. VIII - HISTORIA I ROZWÓJ INFORMATYKI

kl. IV - Klawiatura - powtórzenie wiadomości.

KL. IV - Program Baltie - budowanie sceny.

kl. VII - Programowanie i techniki algorytmiczne. Program Baltie.

KL. VII - BALTIE - budowanie sceny.