kl. VI - ZASTOSOWANIE KOMPUTERÓW CZ. 1


BEZ KOMPUTERA CORAZ TRUDNIEJ .....

Od wieków zajmowano się wykonywaniem różnego ro­dzaju obliczeń. Konstruowano urządzenia do liczenia, które w życiu dawnych ludzi pełniły podobną rolę jak dzisiaj kalkulatory.
Pierwsze urządzenie, które można nazwać kompu­terem, powstało dopiero w początkach XX wieku i słu­żyło głównie do wykonywania żmudnych obliczeń.
Wyobraźmy sobie współczesny świat, w którym zabrakłoby komputerów. Czy mógłby bez nich istnieć? Człowiek tak bardzo uzależnił swoją pracę, naukę i wiele innych działań od nowoczesnej technologii, że powrót do czasów sprzed komputerów stał się praktycz­nie niemożliwy. Obecnie komputery wykonują bowiem nie tylko obliczenia, ale także wiele innych czynności.
Komputery pomagają dorosłym w pracy, a uczniom w nauce. Znajdują się tam, gdzie załatwia się różne sprawy, na przykład w banku, sklepie, na poczcie lub w urzędzie.
W szkole można je zobaczyć nie tylko w pracowni komputerowej, ale także w innych salach lekcyjnych, se­kretariacie, pokoju nauczycielskim czy bibliotece. Wyko­rzystywane są też powszechnie w naszych domach.
Za pomocą komputerów opracowuje się wyniki wyborów władz państwowych oraz wyniki zawodów sportowych, na przykład skoków i biegów narciarskich.
Do wykonywania wielkich i skomplikowanych ob­liczeń nie wystarczą, powszechnie wykorzystywane w domach czy szkołach, komputery osobiste. Do tego celu używa się komputerów o dużej mocy obliczeniowej - superkomputerów. Stoją one w dużych, klimatyzowa­nych pomieszczeniach i wyglądają jak wielkie szafy.
Za pomocą komputerów wykonuje się coraz więcej czynności: projektuje domy i samochody, pisze książki, tworzy grafikę lub planuje wakacje.
Wiele czynności, zwłaszcza wielokrotnie powtarzanych, wykonywanych w miej­scach niedostępnych lub niebezpiecznych dla człowieka coraz częściej wykonują ro­boty, sterowane komputerami.
Dzięki komputerom możemy uczyć się języków obcych, kupować książki i płyty, wysyłać listy elektroniczne, prowadzić rozmowy, sprawdzać repertuar kin, rozkłady lotów samolotów, rozkłady jazdy pociągów, autobusów i tramwajów, słuchać muzyki, grać w ulubione gry czy oglądać filmy.
Komputery pomagają również w gospodarstwie domowym - mogą sterować ogrzewaniem, włączać i wyłączać światło oraz podnosić i opuszczać rolety w oknach.
Aby to wszystko było możliwe, nie wystarczy sam komputer - potrzebne są także programy komputerowe, a w wielu wypadkach podłączenie do Internetu.
Nasze życie jest coraz bardziej zależne od komputerów. Ich niespodziewana awa­ria, spowodowana na przykład przerwą w dostawie prądu, przegrzaniem się części składowych lub atakiem wirusów, może nawet uniemożliwić pracę dużych instytucji. Na przykład krótka awaria komputerów w porcie lotniczym potrafi całkowicie spara­liżować jego funkcjonowanie. Niemożliwa staje się wtedy rezerwacja czy sprzedaż biletów, a także przyloty i odloty samolotów.

GDZIE POMAGA KOMPUTER?
  1. Komputer pomaga w pracy i nauce. Komputery są wykorzystywane w prawie każdym zawodzie. Dzięki ich zastosowaniu jeden człowiek, posługujący się odpowiednim programem komputerowym, może wy­konywać pracę kilku osób. Komputery wyręczają człowieka w pracy, ale nie są jesz­cze w stanie całkowicie go zastąpić. Człowiek musi wiedzieć, do czego i w jaki sposób wykorzystać komputer.
  2. Komputer pomaga architektowi w projektowaniu domu. Pomysł powsta­je w głowie architekta, który korzystając z odpowiedniego programu komputerowego, przedstawia swoją wizję na rysunkach.
  3. Komputer pomaga lekarzowi w ocenie stanu zdrowia pacjenta. Podczas kompu­terowego badania wzroku lekarz może sprawnie dobrać pacjentowi soczewki do oku­larów. Komputer, wykorzystując odpowiedni program, wykonuje bardzo szybko potrzebne obliczenia.Tomografia komputerowa to badanie, które umożliwia lekarzowi obejrzenie na monitorze wewnętrznych części ciała człowieka, na przykład mózgu, jamy brzusz­nej lub kości. Podczas takiego badania pacjent jest ułożony na ruchomym stole, który wsuwa się do wnętrza specjalnego aparatu (rys. 4.). Wokół pacjenta obraca się lampa wytwarzająca promieniowanie rentgenowskie. Lekarz, śledząc na ekranie komputera pojawiające się obrazy, sprawdza, czy widoczne są objawy choroby i na tej podstawie wydaje diagnozę. Należy pamiętać, że komputer i program komputerowy jedynie pomagają w rozpo­znaniu choroby. Nie zastąpią one wiedzy, doświadczenia i umiejętności lekarza. 
  4. Komputer pomaga grafikowi przygotować materiały reklamowe, plakaty i albu­my. Programy komputerowe przeznaczone do tworzenia grafiki mają wiele ciekawych możliwości. Dzięki nim grafik może wielokrotnie modyfikować obraz, aż do uzyska­nia zadowalającego efektu.
  5. Komputer pomaga w przygotowaniu filmów animowanych. Używając specjalnych narzędzi, animatorzy sprawiają, że wymyślone postacie po­ruszają się bardzo naturalnie. W realistyczny sposób układają się ich włosy i ubrania, na twarzach widoczne są emocje: radość, złość, smutek czy zdziwienie. Wszystko to jest możliwe dzięki zastosowaniu skomplikowanych technik animacji komputerowej. Komputer wykorzystuje się również do tworzenia filmów z efektem trzeciego wy­miaru lub efektami ruchu, określanych jako filmy 3D lub 4D. Aby uzyskać wrażenie przestrzeni (głębi), wyświetlane są specjalne zdjęcia - osobno dla lewego i prawe­go oka. Do oglądania filmu trójwymiarowego używa się specjalnych okularów. Być może za jakiś czas technologia ta rozwinie się tak, że filmy 3D będziemy oglądać bez użycia dodatkowych akcesoriów.
  6. Komputer pomaga autorom książek. Podobnie jak inne wydawane obecnie książki, także i ta została przygotowana przy użyciu komputera i odpowiednich programów komputerowych. Proces powstawania publikacji składa się z kilku etapów. Najpierw pracuje nad książką autor, używając edytora tekstu, czyli programu, w którym pisze się i poprawia teksty. Następnie gra­fik, również korzystając z komputera, przygotowuje rysunki i układ graficzny książki. Potem osoba zajmująca się składem komputerowym układa na stronach tekst oraz ry­sunki według wcześniej ustalonego projektu.
ZADANIE: Odszukaj 3 filmy, w których wykorzystano animację komputerową. 

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

KL. VIII - HISTORIA I ROZWÓJ INFORMATYKI

kl. IV - Klawiatura - powtórzenie wiadomości.

KL. IV - Program Baltie - budowanie sceny.

kl. VII - Programowanie i techniki algorytmiczne. Program Baltie.

KL. VII - BALTIE - budowanie sceny.